Consecințele efectului Dunning-Kruger, numit și efectul de supraapreciere
Ian 6, 2020, 0 Comentarii
Efectul Dunning-Kruger: de ce ignoranții și incompetenții se supraapreciază și sunt promovați?
Efectul Dunning-Kruger, numit și efectul de supraîncredere / supraapreciere, denumește un mecanism de gândire care generează
o eroare de autoevaluare, în virtutea căreia persoanele ignorante, incompetente își apreciază nivelul de inteligență, de cunoaștere și de competență ca fiind cu mult mai ridicat decât în realitate. Dacă l-am cita pe celebrul scriitor germano-american,
Charles Bukowski, „Problema acestei lumi este că oamenii inteligenți sunt plini de îndoieli, în timp ce cei mai proști sunt plini de încredere, în toate împrejurările”.
Efectul Dunning-Kruger este demonstrația științifică a unui adevăr pe care fiecare dintre noi îl poate constata în viața de zi cu zi, în epoca actuală și mai ostentativ și generalizat și despre care personalități remarcabile, oameni de știință, filosofi, artiști, din epoci diferite, s-au exprimat în ziceri devenite celebre.
În antichitate, Aristotel, observând lumea și meditând asupra ei, era convins că „Ignorantul afirmă, savantul se îndoiește, iar înțeleptul reflectează”,
Confucius, la rândul lui, cu patru secole î.Hr., considera că „Adevărata cunoaștere este a-ți ști dimensiunea ignoranței”.
Charles Darwin, în secolul al XIX-lea, remarca dezamăgit, că „Ignoranța generează mai des încredere decât cunoștințele”.
Efectul Dunning-Kruger – primele studii
Efectul Dunning-Kruger a fost demonstrat și definit de către psihologii americani, David Dunning, profesor la Universitatea Michigan, și Justin Kruger, specialist în psihologia socială, de la School of Commerce, a
Universității din New York, considerată a fi cea mai bună școală de business din Statele Unite ale Americii. Rezultatele studiilor și
analizelor au fost publicate în 1999, în publicația Journal.