Du-te la …
UZP Bihor on YouTubeFeed RSS

Bilanțul activității Poliției Locale Oradea în anul 2016


Activităţile specifice Poliție Locale Oradea, în anul 2016 au fost următoarele:

– Participarea la activităţi de menţinere a ordinii şi liniştii publice pe raza Municipiului Oradea, prin patrulare pe străzile şi parcurile din zonele de competenţă;
– Acţiuni de patrulare în patrule mixte cu agenţi ai Poliţiei Municipiului Oradea în vederea descurajării faptelor antisociale şi reducerea infracţionalităţii stradale;
– Asigurarea măsurilor de ordine şi linişte publică în Piața Unirii şi pe străzile adiacente 12 h – 7/7;
– Menţinerea ordinii publice în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ publice – şcoli, între orele 730-815;
– Realizarea de patrulări în vederea menţinerii ordinii publice în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea şi/sau în administrarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local;
– Activităţi de ordine publică în Piaţa Obor şi în împrejurimi, preponderent în timpul desfăşurării târgului, respectiv în zilele de duminică dimineaţa;
– Prevenirea şi sancţionarea opririlor şi staţionărilor ilegale prin imobilizarea autovehiculelor – blocarea în vederea ridicării sau sancţionarea cu puncte de penalizare, precum şi luarea măsurilor de eliberare a parcărilor de domiciliu, a locurilor rezervate pentru persoane cu handicap,etc.;
– Fluidizarea circulaţiei în zonele unde se execută amenajări stradale sau urbanistice de interes public;
– Asigurarea activităţii de control trafic greu şi luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun, precum şi verificarea activităţii de taximetrie conform competenţelor legale;
– Verficarea orarului de funcţionare al teraselor, în vederea asigurării liniştii publice şi luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun;
– Asigurarea activităţii de control comercial pe domeniul public al municipiului;
– Avizarea consulativă pe domeniul control comercial şi disciplină în construcţii și afișaj stradal pentru unităţile de alimentaţie publică şi avizarea în vederea emiterii acordurilor de funcţionare de către Dir. Economica din cadrul Primăriei municipiului Oradea;
– Diminuarea fenomenului de apelare la mila publică prin sancţionarea persoanelor identificate, confiscarea obiectului contravenţiei şi îndrumarea acestora către localităţile de domiciliu;
– Desfiinţarea adăposturilor improvizate de către diverse persoane pe domeniul public, în colaborare cu RER Ecologic Service;
– Repetate acţiuni cu reprezentanţii Administraţiei Social Comunitare Oradea în cazul persoanelor minore care apelează la mila publicului, şi încredinţarea acestora Serviciului Public de Asistenţă Socială.
– Activitatea de menţinere a curaţeniei pe raza municipiului prin verificarea terenurilor nesalubrizate, identificarea proprietarilor acestora, somarea şi sancţionarea deţinătorilor legali în cazul neluării măsurilor necesare salubrizării;
– Realizarea pândelor în vederea depistării şi sancţionării persoanelor care depozitează ilegal moloz sau deşeuri menajere pe domeniul public;
– Verificarea respectării orarului de salubrizare a operatorului licenţiat de salubritate de pe raza municipiului şi a modului de colectare precum şi luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun;
– Verificarea prestatorilor de servicii în ceea ce priveşte salubrizarea şi tunsul ierbii şi luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun;
– Verificarea existenţei contractelor de salubrizare la persoane fizice sau persoane juridice din oficiu sau la sesizarea operatorului licenţiat de salubritate de pe raza municipiului și luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun;
– Acţiuni de popularizare a prevederilor legislative ce ţin de salubrizare şi sancţiunile prevăzute prin: comunicate de presă periodice, notificări preventive, etc.;
– Constatarea şi sancţionarea contravenţională a faptelor prevazute de legislaţia specifică din domeniul disciplinei în construcţii, publicităţii neautorizate şi a afişajului stradal;
– Identificarea şi notificarea proprietarilor imobilelor din centrul istoric în vederea reabilitării faţadelor;
– Verficarea lucrărilor depuse la C.M.U.A.T din punct de vedere al disciplinei în construcţii;
– Asigurarea personalului pentru biroul de informaţii de la Poarta Primăriei;
– Alte activităţi, conform prevederilor legale sau dispuse de către Primar, la solicitarea instituţiilor cu care colaborăm sau acţiuni avizate în Comisia Locală de Avizări adunări publice.
– Acţiuni cu şi în sprijinul Asociaţiilor de proprietari;
– Afişarea proceselor verbale de constatare a contravenţiilor la domiciliul contravenientului,care nu pot fi comunicate prin Poşta Română;
– Realizarea tuturor demersurilor necesare în cooperare cu Administraţia Domeniului Public şi Direcţia Tehnică pentru diminuarea numărului de câini fără stăpân de pe domeniul public. Acţiuni de verificare şi sancţionare a deţinătorilor de animale care nu respectă legislaţia locală în vigoare;
– Acţiuni de popularizare a prevederilor legislative ce ţin de respectarea legislaţiei specifice în ceea ce priveşte deţinătorii de câinii prin: comunicate de presă periodice, notificări preventive;
– Acţiuni de sprijin la Sărbători Naţionale şi locale (ex. Toamna Orădeană, Carnavalul Florilor, Oradea City Running Day, 1 Decembrie) conform Planului de Ordine şi Siguranţă Publică cu avizul Comisiei Locale de Avizări Adunări Publice;

Serviciul de Ordine Publică și Rutieră
I.1 Activitatea de Ordine Publică
Misiunea principală a patrulelor de ordine publică şi rutieră constă în menţinerea ordinii şi liniştii publice în cele 8 zone ale municipiului Oradea, astfel:Nufărul,Velenţa, Centru Nord, Oraşul Nou, Ioşia, Oncea, Podgoria şi Episcopia Bihor, prin patrulare pe domeniul public- străzi, parcuri, zone de agrement stabilite prin Planul de Ordine şi Siguranţă Publică.
În anul 2016, accentul s-a pus pe cooperarea cu Poliţia Municipiului Oradea, majoritatea patrulelor mixte realizând serviciul în intervalul orar 0700-1500, realizând o alocare suplimentară a agenţilor pe schimbul II al zilei, în intervalul orar 1500 -2300, astfel Poliţia Locală menţinând prezenţa în teren pe o durată de 17 ore. Patrularea auto, precum şi cea pedestră s-a intensificat.
Deasemenea s-a colaborat cu Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bihor şi Poliţia Rutieră.
Principalele activităţi s-au circumscris la următoarele domenii:
– Menţinerea ordinii şi a liniştii publice în cele 8 sectoare;
– Patrularea mixtă cu agenţi ai Poliţiei Municipiului Oradea în vederea menţinerii ordinii publice, a descurajării faptelor antisociale şi reducerii infracţionalităţii stradale;
– Asigurarea măsurilor de ordine şi linişte publică pe străzile adiacente 12 h 7/7;
– Menţinerea ordinii publice în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ publice -şcoli între orele 730-815;
– Realizarea de patrulări în vederea menţinerii ordinii publice în zonele comerciale şi de agrement, în parcuri, pieţe, cimitire, precum şi în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea şi/sau în administrarea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituţii/servicii publice de interes local;
– Activităţi de ordine publică în Piaţa Obor şi în împrejurimi, preponderent în timpul desfăşurării târgului, respectiv în zilele de duminică dimineaţa;
– Acţiuni cu şi pentru asociaţiile de Proprietari, persoane fizice şi juridice în vederea luării măsurilor de salubrizare a spaţiilor verzi, a curăţirii zăpezii şi gheţii;
– Înlăturarea persoanelor care apelează la mila publică, sancţionarea lor şi confiscarea obiectului contravenţiei ca măsură complementară (ex. Str. Republicii Pietonal, zona Magazinul Crisul, intersecţia Blvd Dacia cu Blvd Decebal, intersecţie str. D Cantemir cu str. Nufărului, biserici şi alte puncte);
– Prevenirea vandalizării mobilierului urban- coşuri de gunoi, bănci, filigorii, etc…) Au fost surprinse persoane care au sustras arbuşti ornamentali în Parcul Liniştii şi flori în Parcul 1 Decembrie, care au vandalizat mobilierul urban (coșuri stradale și bănci), persoane cărora li s-a întocmit dosar penal de către Poliţia Municipiului Oradea în colaborare cu Poliţia Locală Oradea;
– Surprinderea și înlăturarea persoanelor care răscolesc în containere, precum și obligarea acestora la salubrizarea zonei, precum şi îndrumarea acestora către localitățile de domiciliu ( preponderent din: Ciumeghiu, Batăr, Lăzăreni, Vadu Crişului, Diosig, Şilindru, Roşiori, Săcuieni, Tinca, Salonta, Valea lui Mihai) ;
– Patrulare în zonele de agrement: Aleea Gojdu, P-ţa Unirii, Pod Decebal-(promenadă), Str. Sovata- Str. Emilan Chitul, str. Tuşnadului, ş.a.m.d, conform Planului de Ordine şi Siguranţă Publică;
– Constatarea contravenţiilor în ceea ce priveşte tulburarea liniştii publice şi luarea măsurilor sancţionatorii ce se impun;
– Patrularea prin parcuri (1 Decembrie, I.C. Bratianu, Liniştii, 22 Decembrie, Magnoliei, Lacul Roşu) conform Planului de Ordine şi Siguranţă Publică
– Imobilizarea prin blocare în vederea ridicării şi ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar pe domeniul public;
– Verificarea şi sancţionarea persoanelor care desfăşoară activităţi comerciale ilicite pe domeniul public, respectiv pe raza Municipiului Oradea;
– Pânde pentru surprinderea şi sancţionarea persoanelor care depozitează ilegal moloz sau deşeuri de altă natură pe domeniul public;
– Patrulare în patrule mixte Piața Unirii 12 h 7/7;
– Relaţionarea cu RER Ecologic Service în vederea ridicării la timp a gunoiului menajer – conform orarului de ridicare, pentru măturarea şi spălarea parcărilor, a toaletării copacilor, pentru o vizibilitate mai bună a indicatoarelor rutiere;
– Depistarea şi somarea proprietarilor autovehiculelor considerate abandonate pe domeniul public;
– Aplicarea sancţiunilor contravenţionale conform Codului Rutier la contravenţiile conform atribuţiilor Poliţiei Locale;
– Acţiuni pentru prevenirea şi sancţionarea deţinătorilor de câini la nerespectarea legislaţiei locale; Colaborarea cu A.D.P. în vederea ridicării câinilor fără stăpân de pe domeniul public.
Colaborarea cu A.I.O. în vederea menţinerii prevederilor privind parcările, parcările de domiciliu, şi acţiuni în Piaţa Obor. Razie cu I.T.M. Bihor;
– Alte activităţi de constatare a contravenţiilor, conform legislaţiei locale stabilită prin Hotărâri ale Consiliului Local şi legislaţie naţională.
Activitatea s-a desfăşurat în schimbul I între orele 7-15, în patrule mixte cu agenţi ai Poliţiei Municipiului Oradea şi în schimbul al II-lea, 24 h/- 7/7, cu patrule formate din poliţişti de la Poliţia Locală.
Astfel enumerăm o parte din aceste sesizări telefonice din anul 2016 : 0259969
– parcare de domiciliu
– scandal
– blocarea accesului la garaj sau poarta imobilului
– autoturisme parcate neregulamentar
– tulburarea linistii de catre persoane aflate sub influenta bauturilor alcoolice
– batai, lovituri
– furt, distrugere, talharie, agresiune
– persoane cautate de lucratorii BCICPI
– fuga din centrul de plasament
– conducere fara permis
– drept de conducere suspendat
– conducere sub influenta bauturilor alcoolice
– posesori de materiale pirotehnice

Enumerăm parte din aceste sesizări telefonice din anul 2016 : 112
– furt din locuinţe, magazine, scandaluri, persoane lovite, blocarea accesului la incintele de gunoi, in curte sau garaj, ocuparea locului în parcarea de domiciliu, agresiuni, ameninţări, lipsa casei de marcat, bancnote false, magazine sparte, conflicte între vecini, tăieri neautorizate de copaci, tulburarea ordinii si linistii publice, distrugere, oprire neregulamentara, depozitari de moloz, conducători fără permis sau permis suspendat, persoane căzute şi inconştiente, ameninţări cu acte de violenţă
Procese verbale de constatare a infracţiunilor, întocmite de poliţiştii din cadrul Poliţiei Municipiului Oradea, constatate împreună cu poliţiştii locali (patrule mixte) in anul 2016:
– persoane fugite din centru de plasament, scandal grav între mai multe persoane, cu urme de violenţă, pătrunderea pe teren privat şi sustragere, violare de domiciliu, persoane ce deţin articole pirotehnice, persoane agresate fizic la casele de amanet, persoane ce au sustras produse din magazine, furturi din ABC, agresiune, ameninţare de incendiere a autoturismelor, bătăi cu intervenţie SMURD, agresiuni şi conflict pentru neacordarea priorității între şoferi, intenţia furtului de telefon mobil de la minoră, intenţie de furt de piese metalice de la terase.
În ceea ce priveşte activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care încalcă normele legale referitoare la tulburarea ordinii şi liniştii publice (Legea 61/1991)
– agenţii Poliţiei Locale au aplicat un număr de 1.547 sancţiuni contravenţionale în valoare de 160.850 lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o crestere cu un procent de 6,18 % pe constatări iar pe valoarea amenzilor o creștere de 72,22 %.
Tulburarea ordinii şi liniştii publice Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 1.457 1.547 +6,18 %
2. Amenzi aplicate (lei). 93.400 160.850 +72 %

În cursul anului 2016 Poliţia Locală Oradea a acţionat şi în vederea diminuării fenomenului de apelare la mila publică fenomen care crește cu preponderenţă în zilele de duminică în proximitatea bisericilor, intersecţii, zona Gara Oradea, parcuri, zone limitrofe pieţelor: Piaţa Mare, Piaţa Rogerius, şi altele. Monitorizarea persoanelor care comit aceste contravenţii se face prin patrulare auto, pedestră, în civil şi prin monitorizare video prin Dispecerat, preponderent pe str. Republicii pietonal – zona Magazinului Crișul. Se verifică cu periodicitate toate punctele cuprinse în Planul de Ordine şi Siguranţă Publică adoptat prin HCL în acest sens. Acţiunile de depistare sunt zilnice.
Ca primă măsură s-a luat dublarea numărului agenţilor care au atribuţii directe în diminuarea fenomenului şi care în urma luării măsurii principale de sancţionare au aplicat şi măsura complementară, respectiv confiscarea sumelor de bani care au constituit obiectul contravenţiei.
În cursul acestor acţiuni în cooperare cu RER Ecologic Service s-au desfiinţat 87 adăposturi improvizate.
1.Au fost realizate acţiuni comune cu alte instituţii care gestionează problematici sociale, cum ar fi: a. ASCO- s-au întreprins frecvente acţiuni comune.
Deasemenea polițiștii locali cu atribuții pe linie de cerșetorie au desfășurat acțiuni , prin care se avea în vedere depistarea persoanelor care necesită o atenție particulară (copiii aflați în risc de separare de părinții; copiii separați de părinți; copiii străzii; copiii abuzați; neglijați sau supuși neglijării; copiii aparținând minorităților etnice), iar în urma acestora un număr de 58 minori lipsiţi de supraveghere au fost predaţi Centrului Social. Deasemenea au fost derulate și acţiuni comune cu Poliţia Municipiului Oradea în vederea identificării acestor contravenienţi.
În acest sens s-au operat 500 de confiscări (ca măsură complementară) în sumă totală de 4.500 de lei ceea ce înseamnă o scădere de 27% faţă de anul 2015. Toate confiscările s-au realizat după aplicarea măsurii principale, avertisment sau amendă contravenţională.
Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Confiscări 739 500 -32%
2. Sume confiscate 6.173 4.487 -27%

Având în vedere sesizările cetăţenilor referitoare la nerespectarea normelor privind deţinătorii de câini (precum plimbarea câinilor periculoşi fără botniţă, fără lesă,necurăţarea excrementelor lăsate de câini pe domeniul public, pe spaţii verzi, în locuri de joacă amenajate pentru copii) şi contravenţiile care au fost stabilite prin HCL nr. 70/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind regimul de deţinere al câinilor din alte rase decât cele prevazute în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.55/2002, Poliţia Locală Oradea a trecut la constatarea şi sancţionarea deţinătorilor de câini pentru nerespectarea prevederilor în acest sens.
În principal Poliţia Locală Oradea şi-a concentrat eforturile pe următoarele direcţii :
1. Popularizarea prevederilor HCL nr. 70/2014 prin împărţire de flyere în parcuri sau pe promenade, şi prin comunicate de presă periodice în colaborare şi cu Direcţia Tehnică.
2. S-au întreprins frecvente acțiuni pe raza Municipiului Oradea pentru surprinderea fenomenului contravenţional.
3. Constatările au vizat preponderent lipsa botniţei, lipsa lesei, necurăţarea domeniului public, lăsarea liberă a câinelui în alte locuri decât cele special amenajate sau în locurile de joacă destinate copiilor;
4. Acţiuni în colaborare cu Direcţia Tehnică şi Direcţia Sanitar Veterinară privind microciparea câinilor de pe raza municipiului Oradea.
În ceea ce priveşte activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile legale prevăzute de legislaţia specifică privind deţinătorii de câini, agenţii Poliţiei Locale au aplicat un număr de 144 sancţiuni contravenţionale în valoare de 24.960 lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o scădere cu un procent de 3% pe constatări iar pe valoarea amenzilor o creștere cu un procent de 29%.
Câini cu stăpân, cai, căruţe Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 149 1 -3%
2. Amenzi aplicate (lei) 19.400 24.960 +29%

În anul 2016 patrulele Serviciului de Ordine Publică şi Rutieră s-au axat pe constatarea contravenţiilor ce ţin de nerespectarea H.G.nr. 1391 /2006 – Norme de aplicare ale O.U.G. 195/2002 Codul Rutier, Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local, H.C.L nr. 909/2009 privind traficul greu şi blocarea prin imobilizarea autovehiculelor cfonform H.C.L nr. 640/2006 actualizată.
De asemenea, au fost organizate acțiuni de tip razie cu I.T.M. Bihor privind normalizarea situției transportului public local, conform Legii nr.92/2007 și H.C.L. nr. 909/2009 (verificarea autorizaţiilor conducatorilor auto care efectuează transport persoane).
Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale privind semnificaţia indicatorelor rutiere(de oprire şi staţionare interzisă, accesul intezis) sau sancţionarea pietonilor pentru trecere neregulamentară.
În anul 2016 au fost constatate un număr de 5.275 contravenţii pe H.G.nr. 1391 /2006 din care 2.162 avertismente şi 3.113 amenzi contravenţionale în sumă totală de 791.950 lei , comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 astfel înregistrându-se o scădere cu un procent de 35,09 % pe constatări iar pe valoarea amenzilor cu 12,5%.
Ordine publică şi rutieră Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 8.127 5.275 -35%
.2 Amenzi aplicate (lei) 905.823 791.950 -12%

Misiunile realizate de Poliţia Locală Oradea pe raza Municipiului Oradea privind activitatea de constatare și sancționare a persoanelor care nu respectă reglementările la regimul circulației pe drumurile publice– condiție esențială pentru un trafic rutier mai sigur,s-a realizat comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015, o scădere de 0,60 % pe numărul de constatări, iar pe valoarea amenzilor o creștere de 2,
Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Opriri, staț.ilegale, blocări 1.155 1.148 -0,6%
2. Amenzi aplicate (lei) 171.500 175.450 +2,3%

Controlul realizat de Poliţia Locală Oradea pe activitatea de Trafic Greu s-a desfăşurat în patrule mixte cu agenţi ai Poliţiei Municipiului Oradea, având o continuitate de 24 h 7/7.
Reacţiile transportatorilor la controalele Poliţiei Locale, s-au văzut şi în creşterea vânzărilor autorizaţiilor de trafic greu în punctele speciale destinate – benzinării şi la Primărie.
În ceea ce priveşte activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile legale prevăzute de legislaţia specifică privind traficul greu, agenţii Poliţiei Locale au aplicat un număr de 401 sancţiuni contravenţionale în valoare de 116.500 lei, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o scădere cu un procent de 21,68 % pe constatări, iar pe valoarea amenzilor cu un procent de 6,31 %.
Controlul Traficului Greu Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 512 401 -21,6%
2. Amenzi aplicate ( lei) 124.350 116.500 -6,3%
3. Sume încasate autorizații trafic greu, Benzinării 1.748.360 1.787.700 +2,2%

În anul 2016 Compartimentul Control Comercial, format din 3 poliţişti locali, au avut ca obiectiv avertizarea şi sancţionarea unităţilor de alimentaţie publică pentru lipsa autorizaţiilor de desfăşurare a activităţii de alimentaţie publică, nerespectarea orarului de funcţionare (în special al teraselor unde desfăşoară activitatea de alimentaţie publică), emiterea avizelor consultative pentru activităţile de alimentaţie publică şi acorduri de funcţionare pentru alt obiect de activitate economică decât Cod CAEN 5610, 5630, diminuarea comerţului stradal ilicit precum şi activitatea de înştiinţare în vederea soldării produselor de către agenţii economici.
Accentul, mai ales în cursul lunilor de vară, a fost pus pe sancţionarea unităţilor de alimentaţie publică care nu respectă orarul de funcţionare, tulburând astfel liniştea publică. Acţiuniile s-au desfăşurat din oficiu, la sesizări scrise sau telefonice prin dispecerat, în colaborare cu Direcţia de Sănătate Publică Bihor; în urma acestor controale aplicându-se sancţiuni contravenţionale, fiind suspendate activitatea a 18 astfel de unităţi pe durata maximă prevăzută de lege, respectiv de 30 zile, prin Dispoziţia Primarului în speţă : Pizza & Vino -str.Magheru, Old Mill –str.M.Kogălniceanu, Valentines, SC Florblag.
În cursul anului 2016 s-a continuat acţiunea de avizare consultativă, cu celeritatea impusă de 3 zile, fiind eliberate 152 avize, în vederea autorizării.
– acorduri de funcţionare pentru alt obiect de activitate economică altele decât Cod CAEN 5610, 5630 – 1.039 acorduri cu aviz favorabil.
Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Avize consultative emise 163 152 -6,7%
2. Acorduri de funcţionare emise 1.785 1.039 -41,8%

În cadrul activităţilor cu caracter preventiv s-au realizat un număr de 57 somaţii/notificări. Au fost soluţionate 137 sesizări scrise/note de audienţe iar acţiunile comune s-au desfăşurat cu: Poliţia Municipiului Oradea- 8, D.S.P. Bihor- 18, A.D.P. S.A.- 8, I.T.M.- 9 şi A.I.O. Serviciu Terenuri- 28.
De asemenea, activitatea de înştiinţare în vederea soldării, în anul 2016 în urma controalelor, am fost notificați de către 84 societăţi, iar în anul 2015 de 54 de societăţi. Perioadele de soldări prevăzute de O.G. 99/2000 se stabilesc de comerciant între următoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă – iarnă;
b) perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară.
Comercianţii au obligaţia să notifice la primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea perioada în care efectuează vânzările de soldare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor.
Ca urmare a sesizărilor primite din partea cetăţenilor care reclamă tulburarea liniştii publice de către societăţile comerciale (deranj fonic) s-au efectuat 20 de acţiuni comune cu DSP-Bihor, din care s-au înregistrat 5 depăşiri ale limitei maxime admise de lege, conform Buletinelor de determinare a nivelului de zgomot, emise de către DSP-Bihor.
De asemenea, agenţii din cadrul Compartimentului Control Comercial au desfăşurat activităţi, inclusiv pe domeniul circulaţiei rutiere constatând contravenţii şi aplicând sancţiuni la regimul circulaţiei şi participarea la unele evenimente organizate pe raza municipiului Oradea, fiind în dispozitiv de menţinere a ordinii publice.
În cadrul acţiunilor desfăşurate agenţii Compartimentului Control Comercial au sancţionat contravenţional persoanele care comercializau produse pe domeniul public şi au aplicat ca măsură complementară confiscarea produsele care nu aveau documente de justificare a provenienţei mărfii şi care au fost predate, în baza protocolului încheiat, către reprezentanţii Grădinii Zoo Oradea.
În ceea ce priveşte comerţul stradal ilicit, în acest sens au acţionat şi agenţi ai Poliţiei Locale din cadrul Serviciului Ordine Publică şi Rutieră , conform zonării sectoriale.
Privind activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile legale prevăzute de legislaţia specifică privind controlul comercial, agenţii Poliţiei Locale au aplicat un număr de 551 sancţiuni contravenţionale în valoare de 167.950 lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o scădere cu un procent de 20,26 % pe constatări, iar pe valoarea amenzilor cu un procent de 16,39 %.
Control comercial Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 691 551 -20,3%
2. Amenzi aplicate (lei). 200.890 167.950 -16,4%

Pe parcursul anului 2016 Compartimentul Disciplină în Construcţii și Afișaj Stradal s-a axat pe următoarele domenii de competenţă pe legislaţia specifică:
– Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii,
– Legea nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate,
– Legea nr. 422/2001- privind protejarea monumentelor
– HCL nr. 792/2004 privind aprobarea Regulamentului de amplasare a reţelelor/instalaţiilor/aparatelor pe faţadele clădirilor din municipiul Oradea,
– HCL nr. 163/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor în zone publice,
– HCL nr. 376/2010 privind aprobarea unor măsuri pentru regularizarea taxelor de autorizare a executării lucrărilor de construcţii,
– HCL nr. 837/2012 pentru aprobarea Regulamentului privind întreţinerea faţadelor în municipiul Oradea,
– HCL nr. 975/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a activităţii de publicitate,reclamă şi afişaj în municipiul Oradea,
Abaterile ce au fost constatate pe legislaţia specifică construcţiilor, se înscriu preponderent în domeniile: modificări interioare – exterioare, schimbarea destinaţiei construcţiei, placări exterioare cu polistiren, mansardări şi extinderi construcţii, construcţii anexe şi construire împrejmuiri.
Pe baza legislaţiei specifice activităţii de publicitate s-au desfăşurat o serie de acţiuni având ca finalitate constatarea abaterilor în baza Legii nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate.
În ceea ce priveşte constatările pe Hotărâri ale Consiliului Local abaterile se înscriu preponderent în domeniile: faţade neîntreţinute, aparate climatizare, activităţi de publicitate stradală, terase sezoniere, faţade neîntreţinute + panouri publicitare, regularizare taxă Autorizaţie de Construire;
Activităţile desfăşurate în anul 2016, au fost:
1. verificarea terenurilor în vederea eliberării adeverinţei privind categoriile de folosinţă ale terenului şi înregistrarea în registrul agricol şi evidenţele fiscale;
– au fost verificate 28 terenuri
2. eliberarea avizelor (acordurilor) de funcţionare pentru agenţii economici în vederea obţinerii Autorizaţiei de Funcţionare;
– au fost emise 1.090 avize
3. verificarea lucrărilor depuse la C.M.U.A.T.;
– 2.545 lucrări depuse
– 624 de lucrări verificate
4. identificarea şi sancţionarea proprietarilor de imobile din centrul istoric ce urmează a fi reabilitate;
– 29 de sancţiuni emise pentru neîntreţinere faţadă şi acoperiş
5. participarea la dezbateri cu proprietarii imobilelor din centrul istoric în vederea reabilitării faţadelor;
6. notificarea proprietarilor de terase în vederea alinierii la prevederile regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor în zone publice;
– au fost aplicate 5 sancţiuni pentru lipsa Autorizaţiei de amplasare şi funcţionare a teraselor.
7. identificarea panourilor publicitare pe raza municipiului Oradea şi sancţionarea persoanelor fizice sau juridice care au amplasat panourilor publicitare neconforme cu prevederile Legii nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate;
– au fost aplicate 7 amenzi contravenţionale şi 2 avertismente
8. Având în vedere prevederile Noului Codul Fiscal Legea nr. 227/2015 precum și Normele metodologice de aplicare la acesta, HG nr. 1/2016, Consiliul Local poate aproba majorarea impozitului proprietarilor de clădiri ale căror fațade sunt neîntreținute cu o cotă de până la 500 %.
Hotărârire se adoptă individual. Raportul de specialitate se întocmește de Direcția Economică pe baza constatărilor Poliției Locale, concretizate în verificări la fața locului prin Note tehnice de constatare , somarea fiecarui proprietar din clădire întocmirea notelor finale de constatare sau a proceselor verbale de conformare.
Actele normative locale care completează aceste prevederi sunt HCL nr. 840/21.12.2015 și HCL nr. 465/12.07.2016 în ceea ce privește clădirile cu fațadele neîntreținute, precum și Dispoziții de Primar care descriu procedura de lucru.
Având în vedere cele descrise mai sus au fost realizate de către polițiștii locali cu atribuții pe disciplina în construcții un număr de 355 verificări de imobile. În urma acestor verificări s-au întocmit un număr de 126 Note tehnice de constatare. În urma constatărilor au fost emise un număr de 571 somații proprietarilor din aceste imobile. Având în vedere Hotărârile de Consiliu Local adoptate în luna decembrie 2015, s-a răspuns la un număr de 70 de contestații.
9. răspunsuri la sesizări, adrese, note interne, note de audienţe : 782
În ceea ce priveşte activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile legale prevăzute de legislaţia specifică privind disciplina în construcţii, publicitate stradală şi afişaj stradal angajaţii Compartimentului Disciplina în Construcţii şi Afişaj Stradal au aplicat un număr de 424 sancţiuni contravenţionale în valoare de 417.350 lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o scădere cu 60,26 %, la numărul de constatări și cu 40,36% în ceea ce priveşte valoarea amenzilor faţă de anul 2015.
Totalul abaterilor contravenţionale constatate în număr de 424 sanctiuni contraventionale sunt în sumă totală de 417.350 lei, și se defalcă astfel:
1. în baza Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii s-au aplicat un nr. de 240 de sancţiuni contravenționale în valoare totală de 307.500 de lei.
2. în baza Hotărârilor de Consiliu Local au fost constatate un nr. de 175 contravenţii în valoare totală de 37.850 lei, din care 101 avertismente şi 74 procese-verbale,
3. în baza Legii nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate s-au aplicat 7 sancţiuni contravenționale, din care 2 avertismente în valoare totală de 72.000 lei.
În ansamblu situaţia Compartimentului de Disciplină în Construcţii se prezintă astfel:
Disciplina în construcţii și Afișaj Stradal Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1. Contravenţii constatate 1.067 424 -60,3%
2. Valoarea amenzilor aplicate (lei) 699.800 417.350 -40,3%

În anul 2016 poliţiştii locali din cadrul compartimentului Protecţia Mediului –Poliţia Ecoligică, au desfăşurat următoarele activităţi:
1. Campanii de informare și verificare în același timp a ducerii la îndeplinire a Hotărârii Consiliului Local nr.386 din 2009 privind aprobarea Regulamentului – propriu al Serviciului de salubrizare a municipiului Oradea art. 111 litera h) unde se prevede ca: utilizatorii- au obligaţia de a deţine contracte pentru prestarea uneia dintre activităţile serviciului de salubrizare menţionate la art. 2 litera l) și anume, dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea;contracte ce trebuie să fie încheiate numai cu operatorul licențiat care are dreptul să presteze astfel de activităţi în aria teritorial-administrativă în care se află utilizatorul, respectiv ROMPREST SERVICE S.A.
2. Campanii de notificare(prin avertismnete scrise) şi amendarea deţinătorilor care nu îşi întreţineau terenurile, în Zona Centurii municipiului Oradea, Cartierele Grigorescu, Bălcescu,Tineretului, Soarelui, Episcopia Bihor. Astfel, au fost emise un număr de 2.625 avertismente privind obligaţia întreţinerii salubrităţii terenurilor de pe raza municipiului Oradea;
3. Campanii de somare a Asociaţiilor de Proprietari în ceea ce priveşte salubrizarea spaţiului verde predat prin protocol de către Primăria Oradea cu luarea măsurilor sancţionatorii care s-au impus;
4. Proiecte ECOLOGICE, inițiate de polițiștii locali din cadrul compartimentului Protecția Mediului, Poliția Ecologică, în scopul mediatizării și în acelați timp al educării copiilor și tinerilor din Municipiul Oradea cu privire la subiectul care ne privește pe toți și care este important atât pentru orașul nostru cât și pentru planeta pe care trăim: IMPORTANȚA RECICLĂRII. Astfel prin cadrul Proiectului „Cei 3 R – REDUCE, REFOLOSEȘTE, RECICLEAZĂ” s-au organizat diverse evenimente și campanii, săptămâna “ȘCOALA ALTFEL”; concursul de creație cu tema principal “POLIȚISTUL ROBOT” din reciclabile eveniment organizat cu scopul educării copiilor de grădiniță în ceea ce privește importanța și obligaţia reciclării şi valorificării deşeurilor de ambalaje.
5. S-au intensificat acţiunile de tip pândă în următoarele zone: strada Căii Ferate, Thurzo Şandor, Meiului, Teiului, Griviței, Morii, Feldioarei, R. Reagan, Seleușului (lângă parc), Onisifor Ghibu, Al. Andrițoiu, Aleea Salca, Sextil Pușcariu, Piața Țăranilor, Petre Țuțea, Horea, Czaran Gyula, Ovidiu Densuşeanu, Coriolan Hora, P-ța Devei, Parcul Ghioceilor, Al. Dimitrie Xenopol, Piața Bobâlnei, Barcăului colț cu str. Lipovei, Piața I. Darabant, Meziadului colț cu str. Erofte Grigore, Parcul Ion C. Brătianu,Str. Menumorut, Str. Gheorghe Doja, Cartier Podgoria, Cartier Tineretului, Aleea Rogeius colț cu str. Italiană, Str. Podului, Aleea Posada colț cu str. Călugăreni, str. Milcovului, Str. Ion Bogdan, Str. Izvorului, Calea Bihorului, în vederea surprinderii şi sancţionării persoanelor care depozitează ilegal moloz sau deşeuri pe domeniul public.
6. În urma acţiunii de verificarea a utilizatorilor privind deţinerea contractelor de salubritate, au fost controlate un număr de 3000 de contracte de salubritate, doar de către agenţii din Cadrul Compartimentului specializat, cu luarea măsurilor sancţionatorii ce s-au impus;
În ceea ce priveşte activitatea de constatare şi sancţionare a persoanelor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile legale prevăzute de legislaţia specifică de protecţia mediului, agenţii Poliţiei Locale au aplicat un număr de 3.424 sancţiuni contravenţionale în valoare de 569.280 lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2015 înregistrându-se o scădere de 5,64 % în ceea ce priveşte numărul de constatări şi cu un procent de creștere de 13,10% % în ceea ce priveşte valoarea amenzilor aplicate faţă de anul 2015.
Având în vedere prevederile Noului Codul Fiscal Legea nr. 227/2015 precum și Normele metodologice de aplicare la acesta, HG nr. 1/2016, Consiliul Local poate aproba majorarea impozitului proprietarilor terenurilor aflate în stare de neîngrijire, cu până la 500 %.
Hotărârire se adoptă individual. Raportul de specialitate se întocmește de către Direcția Economică pe baza constatărilor Poliției Locale, concretizate în verificări la fața locului prin Note de constatare , somarea fiecarui proprietar de teren, întocmirea notelor finale de constatare sau a proceselor verbale de conformare.
Actele normative locale care completează aceste prevederi sunt HCL nr. 794/03.11.2016 în ceea ce privește terenurile neîngrijite, precum și Dispoziția de Primar care descrie procedura de lucru.
În ceea ce privește terenurile neîngrijite de la intrarea în vigoare a HCL nr. 794/2016 până la 30.11.2016 s-au identificat și realizat procedurile privitoare la 44 terenuri și au fost somați 45 de proprietari.
Salubritate protecţia mediului Anul 2015 Anul 2016 Diferenţe
1 Contravenţii constatate 3.629 3.424 -5,6%
2 Amenzi aplicate (lei) 503.350 569.280 +13 %

Compartimentul Dispecerat din cadrul Poliţiei Locale Oradea asigură , menţine şi dezvoltă un climat de încredere şi colaborare cu cetăţenii din Municipiul Oradea. Astfel, în anul 2016 Dispeceratul Poliţiei Locale Oradea a înregistrat un număr de 5.442 sesizări/reclamatii telefonice, venite din partea cetăţenilor, sesizări care au fost direcţionate către patrulele Poliţiei Locale Oradea, sau dupa caz, instituţiilor abilitate spre soluţionare. Deasemenea, prin implementarea aplicatiei Oradea City Report on-line, au fost direcţionate către Dispecerat un număr de 1.832 petitii on-line care au fost rezolvate in termenul stabilit. Dispecerul ţine legătura permanentă cu patrulele de serviciu aflate în misiune prin telefonul de serviciu şi staţia radio emisie-recepţie, pentru rezolvarea eficientă şi într-un timp cât mai
scurt a solicitărilor cetăţenilor.
Dispeceratul gestionează operativ modul în care se soluţionează problemele legate de ocuparea abuzivă a parcărilor de domiciliu. Prin apelarea telefonică a Dispeceratului Poliţiei Locale Oradea la nr. de telefon 0259/969 se solicită deblocarea autoturismelor care au fost blocate de către patrulele Poliţiei Locale Oradea ca urmare a nerespectării Hotărârilor de Consiliu Local 448/2010 privind parcările de domiciliu, H.C.L.640/2006 privind parcările publice, blocarea şi ridicarea autovehiculelor, H.C.L.909/2009 privind activitatea de trafic greu în Municipiul Oradea.Dispecerul ţine evidenţa autoturismelor blocate in vederea ridicarii si trimite patrulele pentru deblocarea autoturismelor la solicitarea cetăţenilor.
*Activitatea de ridicari,mutari si blocari a fost suspendata din luna mai 2015 pana la noi dispozitii.
Pentru soluţionarea cât mai eficientă a sesizărilor cetăţenilor, precum şi pentru sancţionarea unor cetăţeni care încalcă anumite norme de convieţuire socială sau abateri de la legislatia rutiera, poliţiştii locali din cadrul Compartimentului Dispecerat,fiind nominalizaţi să gestioneze aspectele legate de accesul la bazele de date, au efectuat un număr de 4.901 identificări persoane în Baza naţională de date şi un număr de 2.948 identificări autoturisme si verificari permise auto.
O altă activitate a Dispeceratului este de a monitoriza imaginile apărute pe camerele de supraveghere video montate pe raza Municipiului Oradea ( 142 camere) iar in cazul cand se constata abateri de normele de convietuire sociala sau abateri de la legislatia rutiera ,se trimite urgent patrula de sector sau cea mai apropiata de locul evenimentului pentru solutionarea cat mai operativa a situatiei create.
Cele mai semnificative sesizari de la cetateni primite prin Dispecerat au facut referire la:
– terenuri neintretinute si necosite
– depozitari ilegale de deseuri in jurul iglurilor selective
– persoanele care caută in pubelele de gunoi menajer (de la introducerea sistemului de inchidere cu cartele) a scazut semnificativ numarul scotocitorilor.
– cersetori minori in intersectii
– tulburarea linistii si ordinii publice in parcuri si in fata blocurilor
– lucrari stradale nefinalizate, cu resturi de pietris,asfalt,pamant,pe carosabil si pe spatii verzi
– parcari de domiciliu ocupate abuziv
– pista de biciclete ocupate de autoturisme
– auto parcate pe trotuar si in zone de interzicere(preponderent P-ta Unirii)
– comert ambulant pe trotuar
– cladiri vechi cu fațade degradate de pe care cade tencuiala, fiind un pericol pentru trecători
– caini fără stapân
În ceea ce priveşte apelurile primite prin ofiţerul de serviciu de la Poliţia Muncipiului Oradea sau 112 către patrulele mixte formate din Politia Locala si Politia Romana, mai jos enumerăm o parte dintre aceste sesizări/solicitări:
– parcari de domiciliu ocupate abuziv
– tulburarea linistii locatarilor,scandal intre vecini
– adresare de injurii,scandaluri in cluburi si baruri
– furt din societati comerciale
– furt de biciclete
– talharii prin deposedare de bunuri (telefoane, lănțișoare de la gât).
Activitatea de dispecerat Anul 2015 Anul 2016 Diferente
1. Sesizări/solicitări telefonice 3665 5442 +1.780
2. Indentificări persoane 5411 4901 -500
3. Identificari autovehicule si permise 2398 2948 +550
4. Petiţii on-line (Oradea City Report, 2014) 1204 1832 +628
Gradul de încasare a sumelor din procesele întocmite:
Anul Nr.procese intocmite Sume aplicate Încasat Grad de încasare%
2015 8.068 2.778.513 1.642.142 67 %
2016 11.983 2.815.449 2.013.598 75 %

Cristian Beltechi, Directorul executiv al Poliției Locale Oradea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *