Du-te la …
UZP Bihor on YouTubeFeed RSS

Festivalul-concurs ”D-ale porcului”, ediția a IV-a


Sâmbătă, 17 februarie 2018, în parcarea ERA Shopping Park Oradea, are loc o nouă ediţie a festivalului-concurs „D’ALE PORCULUI”. Ediţia a IV-a este una a schimbărilor: s-a modificat modalitatea de premiere, juriul stabilește şi recompensează cele mai pricepute comune în realizarea fiecărui produs din porc (cârnaţi, caltaboşi, toroş, produs local) şi a pălincii, la final urmând să fie stabilită şi comuna câştigătoare a Marelui trofeu! În al doilea rând, accesul vizitatorilor în zona de concurs se va face doar pe baza tichetelor de masă!

Toroş, cârnaţi, caltaboşi şi jumări pentru toată lumea! Proaspete şi calde, făcute pe loc şi stropite cu pălincă şi vin fiert, lângă ”highezi” (viori) şi jocuri bihoreneşti, exact ca-n vremurile de demult și cu Văru’ Săndel la prezentare!

Consiliul Judeţean Bihor prin Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale, Asociaţia Comunelor din România – Filiala Bihor, Asociaţia Firmelor Bihorene şi Asociaţia Culturală D’ART sunt organizatoarele festivalului.

Concursul de preparare tradiţională a porcului, între comunele din Bihor, are ca scop promovarea tradiţiilor populare şi va avea loc sâmbătă, 17 februarie 2018, în parcarea ERA Shopping Park Oradea (Calea Aradului).

Anul acesta vor concura 22 de echipe, respectiv (în ordinea înscrierii): Sânmartin, Oşorhei, Pomezeu, Căbeşti, Cherechiu, Mădăras, Tileagd, Abrămuţ, Valea lui Mihai, Boianu Mare, Tarcea, Girişu de Criş, Dobreşti, Sântandrei, Nojorid, Borş, Răbăgani, Avram Iancu, Săcuieni, Toboliu, Drăgăneşti, Şinteu.

La acestea se adaugă două echipe din Ungaria, respectiv din localităţile Biharugra şi Körösnagyharsány – înfrăţite cu Girişu de Criş şi Toboliu, şi o echipă din municipiul Oradea, respectiv cea a Ocolului silvic „Sf. Maria”.

Scurt istoric:

Prima ediţie a FESTIVALULUI-CONCURS „D’ALE PORCULUI” a avut loc sâmbătă, 10 ianuarie 2015. Marele premiu a fost câştigat de echipa comunei Nojorid; pe locul al II-lea s-a clasat echipa comunei Pomezeu, iar pe locul al III-lea, echipa comunei Oşorhei. A doua ediţie a avut loc sâmbătă, 27 februarie 2016. Trofeul a fost adjudecat de echipa primăriei Sântandrei; pe locul al doilea s-a clasat echipa comunei Dobreşti, iar pe locul al III-lea, echipa comunei Sălard. A III-a ediţie (sâmbătă, 25 februarie 2017) a fost câştigată tot de comuna Sântandrei; pe locul al II-lea s-a clasat echipa comunei Sânnicolau Român, iar pe locul al III-lea, echipa comunei Oşorhei.*

Pentru fiecare echipă înscrisă în concurs, organizatorii asigură:

  • zonă de concurs (6X5 m); umbrelă-pavilion (3X3 m); masă, laviţe, paleţi
  • un porc de 100-110 kilograme; pâine
  • acces la apă potabilă şi curent electric
  • butelii de aragaz; pubele, saci de gunoi
  • pahare, farfurii şi tacâmuri din plastic; şerveţele

 

Fiecare echipă participantă trebuie să-şi asigure:

  • cazane şi suporturi pentru cazane (pregătire toroş etc.)
  • instalaţii de gătit (aragaz, reşou, grătar) pe gaz, curent sau cărbuni (fiert/ prăjit); prelungitoare
  • oale, cratiţe, ligheane, găleţi (fierbere organe, prăjire jumări, pregătire caltaboşi/ cârnaţi etc.)
  • butuc pentru tăiat, cuţite, bardă, topor
  • măcinător de carne, cârnăţar
  • orez, varză acră, legume (ceapă, usturoi etc) şi condimente; maţe
  • orice alt instrument sau material necesar

Echipele pot fi formate din cel mult 6 (şase) persoane, căpitanul de echipă fiind numit dintre acestea!

Pentru concursul pălincilor, fiecare echipă trebuie să aducă propria pălincă de casă (minimum doi litri), neîndeplinirea acestei condiţii presupunând eliminarea imediată din competiţie!

Vizitatorii vor putea degusta produsele din concurs. Acest lucru se va face pe baza unor tichete de masă, puse în vânzare de organizatori, care vor asigura obţinerea unor porţii consistente de toroş, respectiv cârnaţi, caltaboşi şi jumări!

Accesul vizitatorilor în zona de desfăşurare a festivalului-concurs se va face EXCLUSIV pe baza tichetelor de masă!

Organizatorii premiază:

  • Cea mai bună pălincă
  • Cei mai buni cârnaţi
  • Cei mai buni caltaboşi
  • Cel mai bun toroş
  • Cel mai bun preparat local

MARELE TROFEU

Juriul tuturor concursurilor va fi format din oficialităţi, oamenii de vază ai comunelor participante şi din bucătari profesionişti, cărora li se vor adăuga, la cerere, reprezentanţii unor sponsori!

În cadrul concursului pentru Marele trofeu, nota finală pentru fiecare echipă va fi constituită din media notelor acordate de juriu (50%) şi numărul de tichete de  masă adunate de la public (50%). Ca strategie de „marketing”, echipele pot servi pălincă gratuit sau pot „angaja” lăutari, pentru a creşte numărul clienţilor, respectiv a numărului de tichete adunate!

Programul zilei va fi următorul:

8 – 8.30  Degustare pălincă – CONCURS

8.30 -16  Prelucrare porc

10 – 10.30  Deschidere festivă

10.30 – 16  Spectacol folcloric

10.30 – 11.30  Pârjolire tradiţională a porcului – PREZENTARE

10.30 – 11.30 Degustare toroş – CONCURS

11.30 – 12.30 Degustare cârnaţ şi caltaboş – CONCURS

12.30 – 13.30  Degustare preparate locale speciale – CONCURS

13.30 – 14.30  Recital Văru’ Săndel

16  Festivitatea de premiere

 

 

Biroul de presă al Consiliului Județean Bihor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *