Du-te la …
UZP Bihor on YouTubeFeed RSS

Regimul de viață al diabeticilor


Controlul greutatii prin alimentatie

Pentru cei mai multi pacienti cu diabet de tip 2, si scaderea in greutate poate sa usureze eforturile, in sensul ca astfel pacientului ii va fi mai usor sa isi tina glicemia sub control si sa se bucure de alte beneficii pentru sanatate. Daca medicul iti spune ca trebuie sa slabesti sau sa iti tii greutatea sub control, un regim alimentar pentru diabet iti ofera un mod bine organizat si o metoda bogata in substante nutritive pentru a-ti atinge obiectivul in siguranta.

Alimentatia si modul de preparare al alimentelor in regimul pentru diabet

Un regim alimentar pentru diabet este bazat pe faptul ca pacientul trebuie sa manance trei mese principale pe zi, la ore regulate. Acest lucru ajuta corpul sa foloseasca mai bine insulina pe care o produce sau pe care o ia prin intermediul tratamentului medicamentos. Un dietetician sau medic nutritionist te poate ajuta sa elaborezi un regim alimentar pentru diabet bazat pe obiectivele tale in ceea ce priveste starea ta de sanatate, pe gusturile tale si pe stilul tau de viata. Nutritionistul iti va vorbi despre cum iti poti imbunatati obiceiurile alimentare, de exemplu, alegand portiile de dimensiuni corespunzatoare care se potrivesc nevoilor tale, in functie de silueta si greutatea ta, cat si in functie de nivelul tau de activitate fizica.

alimente recomandate in diabetAlimente recomandate in regimul pentru diabet

Ideea principala intr-un regim pentru diabet zaharat este sa faci ca acele calorii pe care le mananci sa conteze cu adevarat, alegand alimente hranitoare (nutritive), precum:

• carbohidratii sanatosi, adica cei complecsi (cum ar fi fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele si produsele lactate degresate);

• alimentele bogate in fibre dietetice, cum ar fi legume, fructe, nuci, leguminoase (fasole, mazare si linte), faina din grau integral si tarate de grau;

• peste sanatos, a carui carne iti protejeaza inima; ideal ar fi sa mananci carne de peste de doua ori pe saptamana, precum somonul, macroul, tonul, sardinele si alte tipuri de peste bogat in acizi grasi Omega-3.

• grasimile „bune”, adica sa consumi acele alimente care contin grasimi mononesaturate si polinesaturate, care te pot ajuta sa iti scazi nivelul colesterolului; acestea sunt avocado, migdale, nuci pecan, nuci romanesti, maslinele, uleiul de masline, de arahide si cel de canola (rapita).

Carbohidratii sanatosi in regimul pentru diabet

Carbohidrati sanatosi sunt foarte importanti in regimul pentru diabet. In timpul digestiei, zaharurile (carbohidratii simpli) si amidonul (carbohidrati complecsi) se descompun in glucoza din sange. Dieteticianul iti va spune sa te concentrezi indeosebi pe carbohidratii sanatosi, cum ar fi fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele (fasolea de diferite culori, mazarea si lintea) si produsele lactate cu un continut scazut de grasime.

Alimente bogate in fibre in regimul pentru diabet

Si alimente bogate in fibre trebuie sa se regaseasca in regimul pentru diabet. Fibrele dietetice (sau fibre alimentare) includ toate partile alimentelor de origine vegetala pe care corpul tau nu le poate digera sau absorbi. Fibrele modereaza modul in care corpul tau digera si te ajuta sa tii sub control glicemia (nivelul zaharului/glucozei in sange). Alimentele bogate in fibre sunt legumele, fructele, nucile de diverse sortimente, leguminoasele (fasolea, mazarea si lintea), faina obtinuta din graul integral si taratele de grau.

 

Alimente ce contin grasimi nesaturate

Alimentele care contin grasimi „bune” sunt esentiale intr-un regim pentru diabet. De exemplu, alimentele care contin grasimi mononesaturate si grasimi polinesaturate te ajuta sa tii sub control colesterolul din sange. Aceste alimente pot fi avocado, migdale, nuci pecan, nuci obisnuite, masline si diferite tipuri de ulei sanatos, precum uleiul de masline, uleiul de arahide si uleiul de rapita. Insa atentie! Nu exagera si nu consuma in exces aceste grasimi, deoarece toate grasimile sunt bogate in calorii.

Alimente cu un continut scazut de proteine

Cand vine vorba de tratamentul diabetului, trebuie sa incepi cu dieta. Exista anumite alimente care te pot ajuta sa echilibrezi oarecum cantitatea de glucoza prezenta in sange (glicemia). La modul ideal, mesele tale ar trebui sa fie bogate in: proteine, fibre si grasimi sanatoase. Asa ca alimentele care contin proteine trebuie sa existe intr-un mod echilibrat in regimul alimentar pentur diabet. Alimente cu proteine sunt somonul si ouale de pasare de curte, mazarea si smochinele. Asa ca, sub indrumarea medicului nutritionist, vei sti ce fel de proteine sa incluzi in regimul tau alimentar.

Alimente bogate in acizi grasi, in regimul pentru diabet

Acizii grasi trebuie sa se regaseasca si ei in regimul pentru diabet. De exemplu, cel mai bun sfat este sa mananci carne de peste cel putin de doua ori pe saptamana. Pestele poate fi o alternativa buna la acele tipuri de carne bogata in grasime. De exemplu, poti manca cod, ton si halibut, care au mai putina grasime totala, mai putine grasimi saturate si mai putin colesterol decat are carnea rosie si cea de pasare. Pestii precum somonul, macroul, tonul si sardinele sunt bogati in acizi grasi Omega-3, care contribuie la sanatatea inimii tale, reusind sa scada anumite grasimi din sange (cum sunt trigliceridele). Evita pestele prajit si carnea de peste cu un nivel ridicat de mercur.

alimente de evitat in diabetAlimente ce trebuie evitate in regimul pentru diabet

Diabetul este o boala care iti creste riscul de a suferid e boli de inima (cardiovasculare) si de a suferi un accident vascular cerebral, prin faptul ca accelereaza dezvoltarea arterelor infundate sau arterelor care sunt rigide, intarite din cauza depunerilor de placi de aterom. Tocmai de aceea, este important sa eviti anumite alimente, care pot „lucra” in directia opusa a obiectivului tau, de a-ti mentine inima sanatoasa.

Alimente procesate

Nici alimentele procesate nu au ce cauta intr-un regim alimentar pentru diabet, mai ales ca un dusman mare in acest caz sunt grasimile trans. Aceste tipuri de grasimi se gasesc in alimentele procesatem in snacks-urile procesate, in alimentele coapte sau facute in cuptor, in diverse tipuri de margarina si grasimi din comert. Evita aceste produse, pentru a-ti mentine sanatatea.

Alimente bogate in colesterol

Colesterolul este unul dintre dusmanii nostri, nu doar un dusman al celor cu diabet. De aceea trebuie sa retii ca in regimul alimentar pentru diabet nu sunt recomandate alimentele bogate in colesterol. Sursele de colesterol includ produsele lactate cu un continut bogat de grasimi si proteinele de origine animala bogate in grasimi, galbenusurile, ficatul si alte organe de la animale. Incearca sa iti impui un obiectiv sau o tinta si sa nu consumi mai mult de 200 mg de colesterol pe zi.

Alimente cu grasimi saturate

Grasimile saturate nu sunt recomandate in regimul pentru diabet zaharat. Produsele lactate cu un continut ridicat de grasimi si proteinele de origine animala, precum carnea de vita, hot dogul cald, carnatii si baconul contin grasimi saturate.

Alimente cu un continut ridicat de sare

Sodiul este un ingredient al clorurii de sodiu, asa cum mai este cunoscuta sarea de bucatarie. Atunci cand suferi de diabet, trebuie sa retii ca alimentele cu un continut ridicat de sare trebuie evitate. Asa ca obiectivul sau tinta ta este sa consumi mai putin de 2.300 mg de sodiu pe zi, scrie mayoclinic.org. Cu toate acestea, daca suferi si de hipertensiune arteriala, ar trebui sa incerci sa consumi sub 1.500 mg de sodiu pe zi.

Alimente ce trebuie consumate cu moderatie in regimul pentru diabet

Denumirea comuna pentru zaharul din alimente este aceea de glucide sau carbohidrati. Pacientilor cu diabet li se permite sa consume o anumita cantitate de zaharuri pe zi si la fiecare masa in parte, in functie de greutate, activitatea fizica, tratamentul urmat si afectiunile asociate, spune expertul DOC.ro, Dr. Laura Ene, Medic Primar Diabet, Nutriție și Boli metabolice.

Tot dr. Laura Ene precizează care sunt alimentele care trebuie consumate cu moderatie in regimul pentru diabet.

alimente care cresc glicemia

Alimentele care pot creste glicemia si trigliceridele, daca sunt consumate in exces, si cantitatea corespunzatoare unei portii de 10 grame de zahar sau 10 Carbohidrati:

1. Paine integrala, neagra, de secara, graham, cu tarate, cu seminte : 20 g = 1 felie

2. Cereale integrale, fulgi de grau, ovaz, hrisca, Psyllium, etc : 15 g = 1 lingura

3. Fainoase : Orez, Gris, Bulgur, Paste, taitei, cous-cous : 50 g fierte = 1 lingura

4. Leguminoase, Boabe – Mazare, Fasole, Porumb, Naut, Linte, Soia : 50 g fierte = 1 lingura

5. Amidon – Cartof albi, rosii, dulci, mov : 50 g fierti = 1 lingura

6. Fructe cu 20% zahar – Banane, Struguri, Pere, Prune, Gutui, Rodie, Mango: 50 g

7. Fructe cu 10% zahar – Mere, Piersici, Nectarine, Cirese, Visine, Caise, Fructe De Padure, Citrice – Ananas, Portocale, Kiwi : 100 g

8. Fructe cu 5% zahar – Pepene verde, galben, Grape-fruit, pomelo, sweetie, lamaie : 150 g

9. Lactate Moi – Lapte, iaurt, kefir, sana, Branza proaspata, perlute, cottage : 150g – 200 ml

Folositi cantarul de alimente si cantariti toate alimentele, pana va obisnuiti cu portiile si gramajele recomandate. Pentru reglarea glicemiei, cel mai important lucru este sa aveti aproximativ aceeasi cantitate de carbohidrati sau glucide la fiecare masa in parte, astfel incat tratamentul antidiabetic, hipoglicemiant, sa poata fi ajustat in functie de alegerile si preferintele dvs alimentare.

In general, o dieta moderat hipoglucidica trebuie sa contina in jur de 160 grame de Carbohidrati pe zi, impartiti in 3 mese principale si 2 gustari intermediare, spune dr. Laura Ene, Medic Primar Diabet, Nutriție și Boli metabolice, Expert DOC.

Alegeti si combinati alimentele cat mai simplu

• 2 felii de paine (40 g) la fiecare masa principala

• 2 linguri de cartof/orez/ paste/ mamaliga/ boabe (100 g in gatit) – la pranz

• 2 fructe medii pe zi, intre mesele principale, nu mai tarziu de ora 18.00

• 2 portii de lactate/zi (2 cani) pe zi, dimineata si seara, la nevoie

Fructe cu un continut mare de fructoza

Toate fructele proaspete sunt bogate in vitamine si fibre, iar acest lucru le face o parte sanatoasa a oricarei diete. Cu toate acestea, unele fructe contin mai mult zahar decat altele. Bananele, pepenele galben si fructele cu samburi precum piersicile si nectarinele se afla pe partea cu un continut mare de zahar. Aceste fructe pot provoca cresteri bruste ale glicemiei, mai mult decat oricare altele, desi acest lucru nu se poate intampla in cazul tuturor pacientilor. Insa poti inlocui fructele cu un continut bogat de fructoza cu alte fructe: mere Granny Smith, afine si alte fructe de padure care au putina fructoza. Important este sa consumi fructe cu moderatie si sa nu le combini prea des cu unt de arahide sau cu branza – chiar si degresata. Testeaza-ti glicemia la doua ore dupa ce ai mancat fructe, pentru a vedea cum reactioneaza organismul tau.

Seminte

Pe masura ce iti umpli farfuria la fiecare masa, iata un mic ghid pe care sa il tii minte de fiecare data: umple farfuria pe jumatate cu legume care nu contin mult amidon. Completeaza masa cu alte alegeri sanatoase, precum cerealele integrale, nucile si semintele, produse lactate degresate, proteine slabe si mici portii de fructe proaspete si surse de grasimi sanatoase. Insa medicii nutritionisti ne spun ca si semintele si nucile trebuie consumate cu moderatie.

Pastele integrale

Pastele din grau integral, considerate un carbohidrat complex, sunt o optiune excelenta pentru un diabetic, atat timp cat sunt consumate in moderatie. Poti cauta paste din mai multe cereale, care combina graul cu alte tipuri de cereale, insa ar trebui sa citesti lista de ingrediente de pe pachet, ca sa te asiguri ca sunt facute din grau intreg (integral). Cele mai multe branduri de paste iti ofera acum o paleta larga de produse din care poti alege. Forma si marimea pastelor le face potrivite pentur preparate precum supele, salatele si garniturile.

Bauturile in regimul pentru diabet

Mancarea este adesea in lumina reflectoarelor cand vine vorba de regimul pentru diabet, dar nu uita ca si bauturile pe care le bei pot sa iti influenteze greutatea corpului si glicemia. Este important sa te hidratezi, iar apa este pur si simplu cea mai buna optiune pe care o ai cand vine vorba de hidratare.

Bauturile recomandate in regimul pentru diabet

Daca te-ai saturat sa bei doar apa, poti schimba rutina in regimul pentru diabet, alegand ceaiurile neindulcite. Calde sau reci, ceaiurile de tot felul iti asigura diversitatea de care ai nevoie. Bea ceai negru, ceai verde sau un ceai din plante neindulcit.

Poti, de asemenea, sa bei apa minerala sau sa iti faci acasa o apa infuzata. Pentru asta, trebuie doar sa pui apa intr-un recipient, in frigider, cu felii de castraveti, capsuni sau frunze de menta proaspata, pentru a obtine o bautura racoritoare si cu putine calorii.

Cafeaua simpla si ceaiul contin foarte putine calorii si putini carbohidrati si pot fi parte dintr-o dieta sanatoasa. Tocmai de aceea, e bine sa nu adaugi in cafea frisca, zahar, indulcitori si tot felul de toppinguri care au multe calorii si multi carbohidrati, care au un impact asupra zaharului (glucozei) din sange.

Asadar, cele mai bune optiuni cand vine vorba de bauturile recomandate in regimul pentru diabet sunt:

• apa sau apa minerala

• ceaiul neindulcit (in care poti adauga o felie de lamaie)

• bere light, mici cantitati de vin

• cafea neagra simpla cu lapte degresat sau cu un inlocuitor al zaharului.

Dr. Oana Cuzino , Medic Primar Geriatrie, Doctor în Științe Medicale, Expert DOC

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *