Du-te la …
UZP Bihor on YouTubeFeed RSS

Tosca la Oradea, spectacol al Operei Române Craiova, la Teatrul Regina Maria


Deşi a avut o concurenţă serioasă prin spectacolele de la Cetatea Oradea, sâmbătă seara, 24 iunie, la Teatrul Regina Maria din Oradea s-a jucat Tosca de Giacomo Puccini cu sala plină.
La deschiderea spectacolului Tosca de la Oradea, managerul craiovean Antoniu Zamfir a vorbit despre sosirea Operei craiovene mai întâi în oraşul Beiuş, la invitaţia Consiliului Local Beiuş, unde a avut loc spectacolul „Szilvia, prinţesa ceardaşului”, iar sâmbătă şi duminică la Oradea. Managerul craiovean a adus mulţumiri conducerii Primăriei Beiuş, dat şi Consiliului Judeţean Bihor, respectiv Fundaţiei Euroregiunii Bihor-Hajdu Bihar.

Din distribuţia Operei Tosca a făcut parte cunoscuta şi iubita numărul unu a beiuşenilor în rolul principal Floria Tosc – Florina Hinsu Mariş din Oradea, soprana care a fost aclamată de nenumărate ori pe scenele lumii.
Tosca, o dramă muzicală mistuitoare şi sumbră, a fost pusă în scenă prima oară în 14 ianuarie 1900 la Teatro Constanzi, astăzi Opera di Roma, în rolul principal al cântăreţei române Hariclea Darclee.
Pe scurt este o operă în 3 acte, cu o acţiune petrecută în anul 1800, unde Consulul Republicii Romane evadează din închisoare şi se ascunde în biserica din Roma unde pictorul Mario Cavaradossi lucra la o frescă ce o reprezenta pe Maria Magdalena.

Fugarul a evadat bazându-se pe prietenia pictorului care-i promite protecţie şi astfel îl va ajuta să fugă. Tăinuirea prietenului îi dă de bănuit Floriei Tosca, iubita lui Mario, prin acte supuroase de gelozii feminine. Fugarul este căutat peste tot de baronul Scarpia, şeful poliţiei care se îndrăgosteşte de iubita pictorului şi recurge la toate avantajele funcţiei numai să-i obţină favorurile. Acţiunea se încheie prin condamnarea la moarte a lui Mario şi executarea prin împuşcare, iar Tosca, iubita disperată, se aruncă de pe castel, în abis. Mario Cavaradossi a fost jucat de timişoreanul Bogdan Zahariea, cu un impecabil rol de unitate a întregii trupe, poziţionare scenică, simplitatea şi spontaneitatea mişcărilor şi mai ales o voce ce duce în trăirile plăcerii.

Baronul Scarpia, interpretat de Ştefan Ignat din Bucureşti, a făcut publicul să treacă prin emoţii artistice pline de speranţe, ură, deznădejdi ce au dus spre fatalitate. Un om al scenei croit pe măsura rolului.
Celelalte roluri: Cesare Angelotti, jucat de Dragoş Drăniceanu, Sagrestano, de Ioan Cherata, Păstorul – Noemi Modra, Sciarrone, interpretat de un tânăr talent orădean în persoana lui David Vlad şi Spoletta, jucat de Florin Ormenişan, toţi dovedind o adevărată pasiune pentru scenă, profesionişti iubitori de tot ce mişcă… Iar orchestra condusă cu sobrietate şi profesionalism de Alexandru Iosub a reuşit să dea o notă maximă pentru succesul operei.

Decorurile au surprins plăcut, în fiecare act uşurând sarcina omului din faţă şi spate a evenimentului artistic în persoana neobositului Tamas Ferkay care a semnat regia artistică. Finalul spectacolului a fost plin de trăiri emoţionale, aplauzele şi comuniunea publicului cu artiştii scenei ţinând minute în şir.
O notă aparte a venit din partea unui grup din municipiul Beiuş în frunte cu părinţii, soţul, prietenii, dar şi primarul Mlendea Căluş Petru, care au ţinut să fie mereu aproape de soprana noastră, mereu strălucitoarea Florina Hinsu-Mariş. Un spectacol cu artişti pe ale căror feţe s-au putut vedea lacrimi, dar şi zâmbete de fericire pentru un lucru bine făcut.
Un sincer „Bravo”, oltenilor!

Viorel Orbai

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *